موانع و مشکلات مدیریت پروژه

آیا شما همیشه رهبر گروه خود هستید و همه منافع تیم را حفظ و همه مسائل را سازماندهی می کنید و هدف مشخصی در ذهن خود همیشه دارید؟ اگر پاسخ شما بله باشد، می توانید راه خود را برای حرفه‌ای شدن در مدیریت پروژه به آسانی طی کنید. مدیریت پروژه در نوع خود یکی از پیچیده ترین زمینه های کاری است. مدیر پروژه، مسئول هدایت کل پروژه از شروع، برنامه ریزی، اجرا، کنترل تا تکمیل است. مدیران پروژه همیشه در یک تیم کار می کنند و اغلب، بازیکنان تیمهای دوستانه و بزرگ هستند. به عنوان یک مدیر پروژه، شما باید با افراد، فرهنگ ها، محیط ها و شرایط مختلف سازگار باشید. انعطاف پذیر بودن کلید ارتباطی تیم است و مدیر پروژه، سازنده و کنترل کننده تیم خود میباشد. برای اینکه یک مدیر پروژه عالی باشید، باید همزمان که رهبر و مسئول تیم هستید، همکار تیم هم باشید.

مدیریت پروژه، یکی از چالش برانگیزترین شغلها است زیرا هیچ روزی برای مدیر پروژه مثل روزهای قبل نیست. ممکن است امروز یک روز پر چالش باشد و شما باید از تمام مهارت خود برای حل چالشها استفاده کنید. هنگامی که مشکلی رخ میدهد، تیم تان راه حلها را در شما جستجو میکنند و این چیزی است که کار حرفه ای مدیریت پروژه را جذاب می کند.شما به عنوان مدیر پروژه باید مهارت هرگونه تعامل رسمی و غیررسمی را داشته باشید. اگر فکر میکنید فردی هستید که در اولین برخورد افراد را میشناسید، از این مهارت در تعامل با افراد بسیار سود خواهید برد. مدیر پروژه، اصولا شبیه یک روانشناس است و از مشکلات، خواسته ها و انتظارات کارمندان و مشتریان اطلاعات کاملی دارد. با این حال، علیرغم اینکه فردی از خود تیم است، در پروژه های خود احساسات عاطفی را درگیر مسائل کاری خود نمی کند.

برخی از وظایف مدیر پروژه عبارتند از:

  • شرکت در روند ایجاد و اجرای پروژه
  • فراهم آوردن روش های ارتباطی
  • پیدا کردن راه حل مسائل تکراری
  • نظارت بر پیشرفت پروژه از ابتدا تا انتها و بسیاری از موارد دیگر

به طور خلاصه، شما مسئول اتصال هر پروژه به دنیای کسب و کار و مشتریان خود هستید. باید آگاه باشید که کل مسئولیت موفقیت پروژه بر روی شانه های شماست. شما باید برای هر گونه اشتباهی که تیمتان مرتکب میشود پاسخگو و مسئول باشید و بر دقت کاری تیم خود تمرکز کنید. این حرفه، همیشه در حال تغییر و روبرویی با خواسته های جدید است. اگر شما فردی هستید که تنوع را به سکون ترجیح می دهد، مدیریت پروژه، کاری است که هرگز از آن خسته نخواهید شد. باوجود اینکه هیچ پروژه ای مشابه پروژه های قبلی نیست، با این حال، تخصص شما در هر زمینه ای و در هر زمان که در موقعیتهای مشابه قرار می گیرید، مفید خواهد بود و تجربه گذشته شما برای حل مشکلات ضروری خواهد بود.

لازم به یادآوری است که دانش مديريت پروژه گاهی اوقات به اندازه کافی برای شما برای تبدیل شدن به یک مدیریت پروژه خوب کافی نیست و شما علاوه بر رهبری تیم نیاز به مهارت های نرم افزاری هم دارید. برای آشنایی با نرم افزارهای مدیریت پروژه، پستهای زیر میتواند به شما کمک کند: