مزایا و معایب نرم افزار جیرا (JIRA)

جیرا ابزاریست برای پشتیبانی پروژه های نرم افزاری که توسط روشهای مدیریت پروژه چابک (مانند اسکرام) استفاده می شود. این نرم افزار میلیونها کاربر دارد که توسط آن پروژه های نرم افزاری خود را مدیریت میکنند. با اینکه جیرا عموما برای مدیریت پروژه های نرم افزاری طراحی شده، اما میتواند در همه پروژه ها، بخصوص پروژه های چابک بکار گرفته شود.

از دیدگاه مدیریت تیم، جیرا یک نرم افزار گردش کار است که در مقایسه با نرم افزارهای هم رده خود از محبوبیت ۹۴ درصدی برخوردار است. برخی از کاربران این نرم افزار ادعا کرده اند که با این نرم افزار میتوان ۹۹٪ درخواستهای مشتری را ثبت و مدیریت کرد. هدف جیرا این است که رابطه نزدیکی میان مشتریان و پیمانکاران برقرار نماید، بطوریکه مشتری حضور خود را در تیم پیمانکار احساس میکند.

مزایای نرم‌افزار جیرا

جیرا در هر کسب و کاری از یک شرکت حقوقی گرفته تا یک شرکت فناوری اطلاعات قابل استفاده است. منحنی یادگیری جیرا شیب ملایمی دارد اما بسیاری اذعان کرده اند که پس از پیاده سازی ادامه کار بدون جیرا دور از تصور خواهد بود.مزایای نرم افزار جیراجیرا طراحی بسیار ماهرانه ای دارد و بطوریکه راههای متعددی برای گردش و تکمیل کار در جیرا وجود دارد. پیکره بندی نرم‌افزار به راحتی قابل تغییر است و هر کس میتواند مطابق سلیقه خود چیدمان آن را تغییر دهد.

گزارشگیری و فیلترینگ درخواستها بسیار ساده است و میتوان موضوع مورد نظر را در کمترین زمان پیدا کرد. جیرا، روش آسانی برای دنبال کردن تاریخچه نظرات و گردش کارها دارد. قابلیت لینک کردن مسائل و اسناد از جمله امکانات بی نظیر جیرا است.جیرا یک ابزار بسیار قدرتمند برای مدیریت پروژه های چابک است که به طور همزمان میتواند بر روی چندین پروژه اجرا شده و به مدیریت آنها کمک کند. با استفاده از این نرم‌افزار میتوان بهره وری تیم را به حداکثر رساند و مسائل و اشکالات پروژه را ردیابی نمود.

علاوه بر اینها، جیرا امکان جمع آوری بازخورد از کاربران غیر فنی را نیز دارد. این نرم‌افزار از بردهای اسکرام و کانبان نیز پشتیبانی میکند.جیرا یک سرویس ابری (کلاود) است، لذا در هر نقطه از جهان با اتصال به اینترنت می توان به جیرا دسترسی پیدا کرد. نسخه موبایل آن نیز که اخیرا منتشر شده است، دسترسی به آن را ساده تر میکند.

بطور خلاصه امکانات جیرا عبارتند از: تعریف و تخصیص کار به اعضای تیم، امکان برگزاری نظر سنجی و طوفان فکری، امکان ضمیمه کردن اسناد یا دانلود کردن اسناد، گزارشگیری از پیشرفت کارها.

معایب نرم‌افزار جیرا

جیرا سرعت بسیار پایینی دارد. نسخه های جدید جیرا دارای ویژگیهای جدید است که باعث سردرگمی کاربران آن میشود. اگر شما و یا شرکتتان تعداد نفرات کم با وظایف کم دارید بهتر است سراغ گزینه های دیگر بروید. به دلیل این که جیرا برای استفاده های شخصی و با دامنه های کاری کوچک مناسب نیست.

جیرا گزارش ها و داشبورد ها را به صورت گرافیکی ارائه نمی کند. یادداشت های موجود در جیرا فقط اجازه می دهد متن وارد کنید و اجازه ورود اطلاعات به صورت جدول و یا ستونی را نمی دهد. با توجه به ویژگی های قوی و عملکردی که جیرا از آن پشتیبانی می کند، عمق و گستردگی زیادی در نرم افزار وجود دارد، بنابراین برای کاربران جدید تا حدودی پیچیده و گیج کننده است. بخصوص افرادی که با ابزارهای مدیریت پروژه آشنایی ندارند.

برای مدیران پروژه که به طور همزمان چندین تیم را هدایت می کنند، مسائل و مواردی است که در آن ممکن است سردرگم شوند، به عنوان مثال، اعلان های ایمیل و هشدار های پروژه می توانند به سرعت افزایش یابد و هیچ راهی برای بهبود اعلان ها در پروژه ها / تیم ها وجود ندارد.جیرا نیاز به آموزش خوب دارد و ابزار بسیار ساده ای نیست. رابط کاربری آن کاربر را سردرگم میکند. راه اندازی، ایجاد پروژه / گردش کاری، مدیریت کاربران و غیره کارهای دشواری است که نیاز به دانش ویژه دارد.