مدیریت پروژه ساخت

مدیریت پروژه، به خصوص در صنعت ساخت و ساز، یک وظیفه بسیار پیچیده است. مدیران پروژه باید در مواجهه با متغیرها و عوامل ثابت در کار خود، با استراتژی و تفکر مناسب عمل کنند. اما آیا به عنوان یک مدیر پروژه، تمایل دارید در صنعت ساخت و ساز فعالیت کنید؟ در نگاه اول ممکن است فکر کنید که مهارت‌های مدیریت پروژه و مدیریت ساخت با یکدیگر یکسان هستند. اما در واقع، علاوه بر اشتراک قوانین مشترک، تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

مدیریت پروژه‌های ساخت، با داشتن دانش گسترده در زمینه صنعت ساخت و ساز و ترکیب آن با مدیریت، بستری منحصر به فرد و پیچیده را ایجاد می‌کند که از مدیریت پروژه معمولی متمایز است. بر اساس موسسه مدیریت ساخت ایالات متحده آمریکا، مدیران ساخت به طور متوسط با ۱۲۰ مسئولیت مواجه هستند. به عبارت دیگر، باید با هوشیاری و تفکر استراتژیک در کار خود عمل کنند تا بتوانند با حوزه‌های مختلف کاری و تغییرات مستمر در شرایط کاری هماهنگ شوند.

برای اطمینان حاصل کردن از اینکه تمام اهداف پروژه به درستی و به موقع انجام شده و همه معماران، پیمانکاران و تامین کنندگان به برنامه زمانی و بودجه توجه می‌کنند، مدیران ساخت و ساز باید از ابزارها و استراتژی‌هایی استفاده کنند که فرآیند کار را ساده‌تر کنند. خوشبختانه، مدیریت ساخت و ساز با توسعه ابزارهای جدید برای تسهیل فرآیند کار، در حال پیشروی فنی است. اما استفاده مناسب از این ابزارها بسیار حائز اهمیت است.

برای رقابت با شرکت‌های محلی و منطقه‌ای، مدیران ساخت و ساز باید تصمیم‌های خلاقانه، استراتژیک و با تفکر عملی بگیرند تا پروژه‌هایشان را با رعایت هزینه، کیفیت و زمان مقرر به پایان برسانند. با توجه به تنوع فرآیندها، تخصص‌های مورد نیاز و شرایط متغیر بازار، تسلط بر جریان پیشرفت پروژه و مواجهه با ناگواری‌های غیرمنتظره، آسان نیست.